Systemy sterowania w pojazdach

 TREŚĆ WYKŁADÓW:

Wykład nr Tytuł wykładu
1

DYNAMIKA RUCHU SAMOCHODU JAKO OBIEKT REGULACJI

  1. Pojęcie systemów bezpieczenstwa biernego i aktywnego
  2. Dynamika ruchu samochodu - przegląd
  3. Cele stawiane dynamice ruchu samochodu    
  4. Sposoby regulacji dynamiki samochodu    
  5. Regulacja ręczna    
  6. Regulacja automatyczna    
  7. Historia i perspektywy rozwoju systemów sterowania dynamiką    
  8. Nazewnictwo systemów bezpieczeństwa aktywnego    
  9. Ogólna architektura systemów sterowania w pojazdach    
  10. Problematyka systemów bezpieczenstwa w pojazdach
2

REGULACJA DYNAMIKI WZDŁUŻNEJ - PODSTAWY FIZYCZNE

  1. Pojęcie i znaczenie przyczepności przylgowej i poślizgowej.     
  2. Pojęcie poślizgu względnego koła dla hamowania.    
  3. Przyczepność wzdłużna i poprzeczna.     
  4. Stateczność i kierowalność pojazdu podczas hamowania    
  5. Zależność wartości przyczepnosći od różnych parametrów.    
  6. Moment hamowania i moment reakcyjny    
  7. Parametry procesu hamowania kluczowe dla regulacji ABS    
  8. Całościowy przebieg procesu hamowania 
3

UKŁAD ABS  - STRUKTURA BUDOWY, RODZAJE I WYMOGI

  1. Elementy ukałdu regulacji i ich funkcje     
  2. Elementy układu regulacji w systemie ABS    
  3. Struktura budowy układu ABS    
  4. Typowy przebieg procesu regulacji    
  5. Wymogi stawiane układom ABS    
  6. Kryteria podziału układów ABS i ch rodzaje wg różnych kryteriów    
  7. Czujniki w układach ABS   
4

URZĄDZENIA WYKONWCZE W UKŁADACH ABS - MODULATORY CISNIENIA

  1. Funkcje modulatorów ciśnienia w układach ABS     
  2. Struktura funkcjonalna budowy modulatora ABS    
  3. Rodzaje modulatorów hydraulicznych    
  4. Przegląd modulatorów produkownych przez firmę Bosch    
  5. Układ ABS 2S firmy Bosch - układ z zaworami 3/3    
  6. Układ ABS 5.0 i dalsze firmy Bosch - układ z zaworami 2/2    
  7. Przykłady zastosowan systmów ABS firmy Bosch
5

REGULACJA DYNAMIKI POPRZECZNEJ (ESP) - PODSTAWY FIZYCZNE

  1. Ruch krzywoliniwoy samochodu     
  2. Znoszenie boczne opon    
  3. Parametry określajace dynamikę poprzeczna samochodu        
  4. Charakterystyki kierowalności            
  5. Niebezpieczne manewry samochodu - metody badań        
  6. Idea sterowania dynamiką poprzeczną -  schemat
6

REGULACJA DYNAMIKI POPRZECZNEJ (ESP) - CZUJNIKI  I UKŁADY WYKONAWCZE

  1. Czujniki prędkości odchylania, przyspieszenia poprzecznego i ciśnienia     
  2. Sposób wynzaczania wielkości niemożliwych do zmierzenia - obserwator stanu    
  3. Schemat obliczeń w sterowniku        
  4. Struktura funkcjonalności sterownika ESP        
  5. Modulator hydrauliczny w układzie ESP        
  6. Schematy funkcjonowania modulatora        
  7. Regulacja ESP w pojazdach członowych

LITERATURA:

1. Herner A., Riehl H.: Elektrotechnika i elektronika w pojazdach samochodowych, WKiŁ, Warszawa 2003
2. Herner A.: Elektronika w samochodzie, WKiŁ, Warszawa 2001
3. Andrzejewski R.: Stabilność ruchu pojazdów samochodowych. WNT, Warszawa 1997
4. Gillespie T.D.: Fundamentals of Vehicle Dynamics. SAE Warrendale 1992
5. Informator techniczny Bosch: Mikroelektronika w pojazdach, WKiŁ, Warszawa 2002
6. Informator techniczny Bosch: Czujniki w pojazdach samochodowych, WKiŁ, Warszawa 2002
7. Informator techniczny Bosch: Układ stabilizacji toru jazdy ESP, WKiŁ, Warszawa 2002
8. Bosch Automotive Handbook –5th edition, Bentley Publishers, 2000
9. Cegieła R., Zalewski A.: Matlab – obliczenia numeryczne i ich zastosowania. Wydawnictwo NAKOM, Poznań 1996.
 


Materiały wykładowe i zagadnienia egzaminacyjne>>

 
Copyright C 2008. All rights reserved.