ZATRUDNIENIE
Instytut Konstrukcji Maszyn
na Wydziale Inżynierii Mechanicznej
OBSZAR ZAINTERESOWAŃ DYDAKTYCZNYCH
Teoria ruchu samochodu
- opis teoretyczny,
- badania symulacyjne (z wykorzystaniem systemów Matlab, Simulink, ADAMS/Car, V-Sim),
- badania eksperymentalne
Budowa samochodów
- wymagania funkcjonalne,
- rozwiązania konstrukcyjne - budowa i funkcjonowanie.
Systemy sterowania dynamiką w pojazdach
- systemy bezpieczeństwa czynnego (ABS, TCS, ESP, itp.)
- zawieszenia półaktywne,
- automatyczne skrzynie biegów,
- projektowanie, modelowanie i badania symulacyjne (symulacja HIL).
Badania eksperymentalne pojazdów samochodowych
- badania trakcyjne, poligonowe i stanowiskowe,
- technika pomiarowa,
- przetwarzanie danych pomiarowych.
Badania symulacyjne dynamiki pojazdów samochodowych
- modele dynamiki pojazdów,
- narzędzia programowe do symulacji dynamiki pojazdów - Matlab, Simulink, ADAMS/Car, V-Sim),
- ograniczenia badań symulacyjnych i powiązanie z badaniami eksperymentalnymi.
Inteligentne Systemy Transportowe
- zaplecze techniczne ITS,
- cechy funkcjonalne obszarów ITS.
WYKSZTAŁCENIE
2013 - Politechnika Poznańska - Poznań
Wydział Maszyn Roboczych i Pojazdów
habilitacja
rozprawa - "Studium projektowania zawieszeń samochodowych o zmiennym tłumieniu"
1997 - 2002 Politechnika Poznańska - Poznań
Wydział Maszyn Roboczych i Pojazdów
Dzienne Studia Doktoranckie
praca doktorska – „Stateczność ruchu pojazdu w ujęciu procesów nieustalonych”
2000 - 2001 Uniwersytet Wrocławski - Wrocław
Wydział Prawa i Administracji
Podyplomowe Studium Kryminalistycznej Rekonstrukcji Wypadków Drogowych
1996 - 2001 Politechnika Poznańska - Poznań
Podyplomowe Studium Pedagogiczne
1992 - 1997 Politechnika Poznańska - Poznań
Wydział Maszyn Roboczych i Pojazdów
mgr inż. mechanik – specjalność samochody i ciągniki
praca dyplomowa – „Komputerowa symulacja obciążeń pojazdu”
1988-1992 Liceum ogólnokształcące w Choszcznie
Szkoła Podstawowa w Myśliborzu oraz Drawnie, która w 2016 roku uhonorowała mnie wraz z 7 innymi osabami nadaniem Tytułu Honorowego Absolwenta Szkoły Podstawowej w Drawnie
(link do śladów twórczości z tych czasów...;-) )
DOŚWIADCZENIE WE WSPÓŁPRACY Z PRZEMYSŁEM
W ZAKRESIE BADAŃ EKSPERYMENTALNYCH DYNAMIKI POJAZDÓW I MASZYN ORAZ BADAŃ OBCIĄŻEŃ DYNAMICZNYCH KONSTRUKCJI POJAZDÓW I MASZYN:
- Opracowanie struktury stanowiska bezwładnościowego do badań zespołów przeniesienia napędu pojazdów samochodowych - Przemysłowy Instytut Motoryzacji PIMOT, Warszawa, 2013
- Konsultacje eksperckie w zakresie wykorzystania metod matematycznych w analizie danych z badań eksperymentalnych komfortu i bezpieczeństwa jazdy - firma RRM Technic - 2012,
- Konsultacje eksperckie w zakresie konstrukcji samochodów (dynamika pionowa: wpływ masy resorowanej, metodyka badań symulacyjnych i eksperymentalnych, dynamika poprzeczna: metody badań i analizy) - firma RRM Technic - 2012,
- Badania i opracowanie charakterystyk amortyzatorów - PIMR - 2011
- Szacunkowe badania sił i zapotrzebowania energii dla urządzenia wspomagającego układu kierowniczego w samochodzie osobowym - 2010
- Szacunkowe badania oporów toczenia i powietrza autobusu Solaris w badaniach poligonowych - 2010
- Badania kierowalności i stateczności ruchu samochodu typu pick-up z naczepą z dyszlem typu gęsia szyja - PIMR - Poznań - 2010
- Udział w badaniach kierowalnosci i stateczności autobusu międzymiastowego i ciągnika siodłowego z cysterną naczepą - wpsółpraca z Politechniką Warszawską i Krakowską - 2009
- Badania drogowe i analiza zużycia energi w trolejbusie - 2009
- Badania drogowe i poligonowe autobusu hybrydowego SOALRIS URBINO HYBRID – 2008,
- Badania kierowalności autobusu SOALRIS URBINO HYBRID – 2008,
- Weryfikacyjne badania tensometryczne konstrukcji dźwigu osobowego zoptymalizowego z użyciem systemu MES – 2008,
- Poligonowe badania porównawcze wpływu różnych rozwiązań przegród wewnętrznych cystern do wody w kontenerze na dynamikę samochodu ciężarowego przewożącego te cysterny – 2006,
- Badania związków kinematycznych zawieszenia zależnego i układu kierowniczego w autobusach – 2006,
- Badania układu sterowania zawieszeniem półaktywnym w autobusie miejskim Solaris - 2006,
- Badania procesu hamowania autobusów Solaris - 2006,
- Badania naprężeń konstrukcji nośnej w autobusach Solaris na torach badawczych firm DAF i TATRA - 2003,
- Weryfikacyjne badania tensometryczne dźwigu samochodowego po optymalizacji konstrukcji metodą MES – FAMABA Głowgów-2003,
- Badania układu napędowego autobusu Neoplan w różnych warunkach jego eksploatacji wraz z analizą stochastyczną wpływu poszczególnych parametrów na obciążenia układu napędowego – 2001,
- Badania urządzenia chwytnego UC - 3.0 A na urządzeniu dźwigowym - 1999,
- Badania kierowalności autobusów Neoplan i Solaris – 1999 i 2000.
W ZAKRESIE BADAŃ SYMULACYJNYCH DYNAMIKI I OBLICZEŃ WYTRZYMAŁOŚCIOWYCH:
- Modelowanie i symulacja dynamiki urządzenia chwytnego - 2009
- Obliczenia wytrzymałościowe konstrukcji nośnej dźwigu osobowego metodą elementów skończonych z wykorzystaniem systemów komputerowych - 2007,
- Badania symulacyjne procesu hamowania autobusu dla oceny wpływów kinematycznych zawieszenia i układu kierowniczego - 2005,
- Analiza stanu naprężeń konstrukcji nośnych (wysięgnik teleskopowy, platforma obrotowa, rama dźwigowa) metodą tensometryczną żurawia samochodowego - 2002,
- Badania symulacyjne kierowalności samochodu osobowego - 2001,
- Modelowanie i generacja widma obciążeń układu napędowego oraz konstrukcji nośnej autobusu - 2001,
- Analiza możliwości przedłużenia wysięgnika żurawia przez zastosowanie dwóch członów kratowych, w oparciu o kryterium wytrzymałościowe z wykorzystaniem metody elementów skończonych 1998,
CZŁONKOWSTWO W ORGANIZACJACH
Polskie Towarzystwo Naukowe Motoryzacji
SAE International
FUNKCJE SPOŁECZNE
Członek Kapituły konkursu Produkt Roku 2012 - 2021 czasopisma AutoEXPERT
Expert komisji przyznającej medale Międzynardowych Targów Poznańskich
Członek Editorial Board (2020-2022) czasopisma MDPI Vehicles
ZAINTERESOWANIA
Zainteresowania zawodowe wiażą się z wieloletnim zainteresowaniem techniką samochodową, które zaowocowały wyborem studiów na Politechnice Poznańskiej. W miarę odkrywania głębi wiedzy technicznej zainteresowania te zmieniały się od własnoręcznych hobbystycznych remontów samochodów (generalny remont mechaniczny i blacharsko-lakierniczy PF126p, remonty cząstkowe Opla Ascony B, PF 125 p) w okresie szkoły średniej i studiów po podejście naukowe zaszczepione w ostatnich latach studiów. To zdecydowało o podjęciu studiów doktoranckich w tym zakresie a po ich ukończeniu doskonalenie pracy naukowej i obszaru dydaktyki własnie w zakresie pojazdów samochodowych.
Podejście hobbystyczne i zamiłowanie w miarę możliwości pozostało jednak nadal, o czym więcej na stronach www.opelcommodore.pl....