festival_2013

    W XVI Poznańskim Festiwalu Nauki i Sztuki w dniu 11 kwietnia 2013 przedstawione zostały trzy prezentacje samochodów dokumentujących rozwój konstrukcji samochodów pomiędzy latami 30 i 80 XX wieku. Były to następujące prezentacje,(uporząkowane wg wieku konstrukcji  - a odwrotnie wg wieku egzemplarzy..;-)):

  • RENOWACJA SAMOCHODU CITROËN 2CV – przygotowana przez studenta Wydziału Maszyn Roboczych i Transportu na Politechnice Poznańskiej inż. Piotra Borysa Miąca.
  • RENOWACJA SAMOCHODU MARKI ROVER MINI 1000 – przygotowana przez studentów Wydziału Maszyn Roboczych i Transportu na Politechnice Poznańskiej: inż. Adama Czerwińskiego, inż. Oskara Frankusa oraz inż. Pawła Góralczyka.
  • OPEL COMMODORE - ODROBINA MOTORYZACYJNEGO LUKSUSU LAT 70 - przygotowana przez pracownika Wydziału Maszyn Roboczych i Transportu na Politechnice Poznańskiej dr inż. Grzegorza Ślaskiego.

 

 

W ramach przygotowanych krótkich wykładów przedstawione zostały historie przedstawionych pojazdów. Celem było przybliżenie idei powstania samochodów wraz z ciekawostkami z okresu ich produkcji oraz użytkowania – np. udział samochodu MINI w rajdach (zwycięstwa w Monte Carlo) oraz wykorzystanie Citroëna w wielu produkcjach filmowych. Podczas prezentacji wyjaśniony został fenomen wieloletniej produkcji samochodów MINI i CITROËN 2CV.

 

Następnie przedstawiono charakterystyczne i ówcześnie innowacyjne konstrukcje poszczególnych układów samochodów – niespotykane zawieszenie Citroëna 2CV oraz m.in. zastosowanie przedniego zblokowanego układu napędowego z silnikiem umieszczonym poprzecznie i niezależnego zawieszenia każdego z kół w Roverze MINI.

W przypadku obu pojazdów omówiono zagadnienia dotyczące ich renowacji. Okazją do poruszenia tematyki remontu samochodu MINI były realizowane przez studentów prace inżynierskie. Natomiast renowacja samochodu Citroën 2CV została przeprowadzona dzięki pozauczelnianym zamiłowaniom hobbystycznym inż. Piotra Borysa Miąca. W trakcie prezentacji przedstawiono na fotografiach poszczególne etapy renowacji podzespołów oraz nadwozi obu pojazdów. Efekty prac można było podziwiać przed budynkiem Centrum Wykładowo-Konferencyjnego Politechniki Poznańskiej.

 

   W przypadku prezentacji samochodu Opel Commodore zaprezentowano ideę samochodów określanych w latach 70 w j. angielskim mianem „executive car”, będącymi samochodami pomiędzy luksusowymi a dużymi rodzinnymi samochodami. Wśród konkurentów Opla Commodore w tamtym czasie był Ford Granada, Fiat 130 czy też Volvo 260. 

 

Przedstawiono konstrukcję samochodu pokazując, że w zasadzie była to grupa samochodów o wspólnej konstrukcji – poczynając od produkowanego w największej liczbie egzemplarzy modelu Rekord E, poprzez model Commodore, Monza po największy i najbardziej luksusowy model Senator. Zwrócono uwagę na typowe w tamtym czasie rozwiązania konstrukcyjne.

 

Wszystkie 3 wykłady zgromadziły pełną salę słuchaczy a same pojazdy były oglądane przez liczną grupę zwiedzających wśród których było także wielu studentów. 

 

Więcej informacji o festiwalu w innych relacjach:

Uczelnianego Centrum Kultury Politechniki Poznańskiej - relacja

Więcej o Oplu Commodore C

 
Copyright C 2008. All rights reserved.